فواید کتاب خواندن در زندگی روزمره انسان و تاثیرات شگفت انگیز آن

2645 1399/05/4

خیلی از افراد از تاثیر کتاب‌ خواندن روی ذهن اطلاع ندارند و نمی‌دانند که کتاب‌ خواندن از همان دوران کودکی چه تاثیری بر زندگی شان می‌‌گذارد. آیا می دانستید که کودکان شش ماهه‌ای که والدین‌شان چندبار در هفته برای‌شان کتاب می‌خوانند در مقایسه با کودکانی که از چنین تجربه‌ای محروم هستند در چهار سالگی مهارت خواندن و نوشتن بهتری دارند، نمره بالاتری در آزمون‌های هوش می‌گیرند و سال‌ها بعد در زندگی شغل بهتری خواهند یافت؟

 

لذت خواندن کتاب با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. هیچ فناوری دیجیتالی یارای رقابت با کتاب‌ خواندن را ندارد. می‌گویند مطالعه کتاب چه کاغذی باشد یا کتاب‌های الکترونیک، مزایای بیشماری دارد. مطالعه و خواندن کتاب فوایدی باورنکردنی به همراه دارد 

 

 

 


کتاب خواندن چه فایده ای دارد


 

 

مطالعه کتاب موجب بهبود سلامت ذهن و روان می‌شود

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که میزان ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که با کتاب‌ خواندن یا انجام بازی‌هایی که ذهن را به چالش می‌کشند مانند بازی شطرنج، از ذهن و مغز خود کار می‌کشند در مقایسه با افرادی که بیشتر زمان خود را صرف انجام فعالیت‌های کمتر تحریک کننده می‌کنند حدودا دو و نیم برابر کمتر است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که هوشیاری ذهنی روند ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کند می‌کند (یا حتی از وقوع آن پیشگیری می‌کند).

 

کتاب‌ خواندن استرس را کاهش می‌دهد

 

یک کتاب خوب در چشم برهم زدنی شما را وارد دنیای دیگری بدور از تمام نگرانی‌ها و دغدغه‌هایتان می‌کند و بدین ترتیب باعث می‌شود اندکی از میزان استرس‌تان کاسته شود. براساس پژوهشی که دانشگاه Sussex انجام داده، تنها شش دقیقه مطالعه کتاب تا 68 درصد میزان استرس را کاهش می‌دهد. دکتر لویس (Lewis) نوروپسیکولوژیست (روانشناس عصب شناس) شناختی در گفتگو با خبرگزاری تلگراف (Telegraph) گفت:

غرق شدن و رها کردن خود در یک کتاب نهایت آرامش است؛ بخصوص در دوران بد اقتصادی که همگی به نوعی بدنبال فرار از واقعیت و انزوا هستیم.

خواندن مقالات برجسته و موثق نیز همین تاثیر را روی مغز می‌گذارد.