تمام چیزی که باید در مورد کتاب و کتابخوانی بدانید!

1468 1399/04/30

چرا باید کتاب بخوانیم؟ سرانه مطالعه در کشورهای توسعه یافته همواره بیشتر از کشورهای فقیر و جهان سوم بوده و اگر بگوییم رونق و رشد خود را مدیون خواندن کتاب هستند بیراه نگفته ایم.منظور از خواندن کتاب، فقط کتاب دانشگاهی و درسی نیست. شما با مطالعه یک کتاب تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی سهام می‌توانید فرصت ورود به بازار بورس ایران را به دست آورید و بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی سرمایه خود را چندین برابر کنید.

کتاب‌های تاریخی این امکان را به شما می‌دهند که در زمان سفر کنید و با درس گرفتن از گذشته، بینش عمیق‌تری نسبت به وقایع پیش رو داشته باشید.

کتاب‌های داستانی عمیق‌ترین و بهترین درک نویسنده از زندگی را در خود جای داده است و به ما این امکان را می‌دهد از دید فرد دیگری به مسائل بنگریم و زندگی‌های دیگری را تجربه کنیم.

مطالعه کتاب، قوه تخیل شما را تقویت می‌کند. حال آنکه بسیاری از چیزهایی که بشر ساخته است، ابتدا در رویاهای خود دیده بوده است.

گاهاً مطالعه یک کتاب می‌تواند بینش شما را نسبت به زندگی، اقتصاد و جامعه تغییر دهد و نقش مؤثری در بهبود زندگی شما داشته باشد. به علاوه تحقیقات علمی ثابت کرده است یادگیری از طریق خواندن، نسبت به ابزارهای بصری نظیر ویدئو و تلویزیون بهتر صورت می‌گیرد. چرا که خواندن، ذهن فرد را به تفکر و تجسم وا می‌دارد. در حالی که در ویدئو و تلویزیون مغز نیازی به تجسم ندارد و ذهن در حالت منفعل باقی می‌ماند.

خواندن کتاب فواید جسمی فوق العاده ای دارد. تحقیقات نشان می‌دهد تأثیر مطالعه و کتابخوانی در ایجاد آرامش از کارهایی نظیر گوش دادن به موسیقی و پیاده روی به مراتب بیشتر است. به علاوه افرادی که اهل مطالعه هستند خواب راحت تری دارند. خواندن کتاب به تقویت حافظه کمک کرده و از ابتلاء به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر در سنین پیری جلوگیری می‌کند.

کتاب خوب بخوانیم

 

ابتدا ژانر مورد علاقه خود را پیدا کنید. این امر با توجه به هدفی که از مطالعه دارید محقق خواهد شد. سپس برای پیدا کردن کتابی خوب تحقیق کنید که ارزش وقت گذاشتن و هزینه کردن را داشته باشد. علاوه بر عنوان و نویسنده، ترجمه مناسب نیز حائز اهمیت است. اگر نگارش کتاب برای شما ملموس نباشد خواندن آن دشوار می‌شود. در اینجا به معرفی تعدادی از کتاب‌های رمان، روانشناسی و فلسفه می‌پردازیم. اما اگر به تازگی شروع به کتابخوانی کرده اید، می‌توانید با کتاب‌هایی مثل ملت عشق، قلعه حیوانات، شازده کوچولو و یا دنیای سوفی شروع کنید.

کتاب رمان:

· تمام آنچه که هرگز به تو نگفتم اثر سلست اینگ ترجمه مرضیه خسروی

· کتاب غریبه ای در خانه تألیف شاری لاپنا ترجمه عباس زارعی

· کتاب ستاره بخش تألیف جوجو مویز ترجمه شهرزاد صالحی

· کتاب جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند تألیف دیلیا اوئینز ترجمه آرتمیس مسعودی

کتاب روانشناسی:

· کتاب خرده عادت‌ها اثر جیمز کلییر ترجمه زهرا صادقی

· کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها اثر مارک منسن ترجمه میلاد بشیری

· کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید تألیف جفری یانگ ترجمه حسن حمیدپور

· زندگی ارزش زیستن دارد اثر متیو مک کی ترجمه پرویز علیزاده

کتاب فلسفه

· راز فال ورق اثر یوستین گوردر ترجمه عباس مخبر

· بار هستی اثر میلان کوندرا ترجمه همایون پور

· جستارهایی در باب عشق اثر آلن دوباتن ترجمه گلی امامی